Strona główna » Rekreacyjne przestrzenie w galeriach handlowych

Rekreacyjne przestrzenie w galeriach handlowych

15 maja, 2024

Zakupy, obiad, kino, a na deser relaksujący masaż. Taki plan dnia nie musi oznaczać przemieszczania się po różnych zakątkach miasta. Wystarczy skorzystać z oferty galerii handlowej. A tych w Polsce wciąż przybywa. Nowoczesne centrum handlowe to obiekt wielofunkcyjny. Już teraz zapewnia przestrzeń m.in. handlowo-usługową, rekreacyjną czy biurową. Coraz więcej mówi się też o poszerzeniu tej oferty o miejsca noclegowe. Jakie elementy funkcjonalności powinna mieć galeria handlowa i czy jej przyszłość na rynku maluje się tylko w różowych barwach?

Budowa centrum handlowego kiedyś i dzisiaj

Jeszcze nie tak dawno zakupy robiono w lokalnych sklepikach, hipermarketach czy domach towarowych. Cel był jeden – sprawdzić ofertę sprzedawcy i wybrać najlepszy z produktów. Z czasem jednak profil obiektów handlowych uległ zmianie. Na rynku pojawiły się galerie handlowe z rozszerzoną przestrzenią handlowo-usługową, miejscami do wypoczynku (murki, siedziska), a nawet kinem czy punktami gastronomicznymi. Projekt galerii handlowej wydawał się kompleksowy i w pełni odpowiadający na obecne potrzeby klientów. Jednak te wzrosły.

Nowoczesne centrum handlowe to nie tylko miejsce, w którym robi się zakupy czy nadrabia zaległości kinowe. To również przestrzeń do integracji ze społecznością. Wiele osób robi zakupy online, a odwiedza galerie handlowe tylko po to, by skorzystać z oferty gastronomicznej, przestrzeni coworkingowej lub spotkać się z przyjaciółmi. Wiele marek organizuje w galeriach eventy. To właśnie w centrum handlowym można urządzić przyjęcie urodzinowe, spędzić z dzieckiem czas wolny na placu zabaw czy wybrać się na wystawę.

Jakie cechy powinna mieć dobrze zaprojektowana galeria handlowa? 

Zakupy internetowe to jedno z zagrożeń dla galerii, drugim jest brak dopasowania oferty i projektu galerii handlowej do aktualnych potrzeb społeczności. Inaczej będzie prezentować się wnętrze galerii zlokalizowanej z dala od centrum miasta, w pobliżu osiedla domów jednorodzinnych, a inaczej w samym sercu metropolii. Można jednak wymienić kilka cech, które powinien mieć każdy tego typu obiekt – zarówno nowa galeria handlowa, jak i zmodernizowana lub rozbudowana starsza placówka.

Biorąc pod uwagę komfort klientów, jednymi z kluczowych parametrów będą:

  • odpowiednie oświetlenie,
  • poziom hałasu,
  • udogodnienia dla niepełnosprawnych,
  • duży parking,
  • czystość obiektu.

Nie bez znaczenia są też walory estetyczne i dobrze zaaranżowana przestrzeń rekreacyjna i wypoczynkowa. Te dwa ostatnie elementy mocno ze sobą współgrają. Dobry projekt galerii handlowej bez problemu wyróżni ją na tle konkurencji. Klientów przyciągnie nowoczesny, ale wciąż funkcjonalny, design, tarasy widokowe, miejsca relaksu z zielenią czy sprytnie wykorzystany potencjał terenów zewnętrznych galerii. Ten ostatni został dobrze uwzględniony m.in. w łódzkiej Manufakturze.

Nowoczesne centrum handlowe – bez zieleni ani rusz!

Strefa zieleni znakomicie ociepla wnętrza galerii. Współgra z popularnymi materiałami wykończeniowymi nowoczesnych centrów handlowych jako szkło, beton dekoracyjny czy drewno. Kolor zielony uspokaja i odpręża – również oczy, które mogą być zmęczone jasnym oświetleniem sklepów. Roślinność we wnętrzu wpływa pozytywnie na jego mikroklimat. Sprawdzi się też przy wydzielaniu stref w galerii, zapewniając większą prywatność klientom lokali gastronomicznych czy użytkownikom przestrzeni biurowej.

Roślinny doniczkowe we wnętrzach muszą być odporne na trudne warunki, w tym brak wystarczającej ilości światła naturalnego. Nowe galerie handlowe często obfitują w sukulenty, sansewierie czy okazałe palmy.

przestrzenie rekreacyjne w galeriach handlowych

Budowa galerii handlowej – rozrywka, rekreacja i relaks

Murki i siedziska zastępują wygodne leżaki, pufy i ławki z wyprofilowanym oparciem. Miejsca relaksu i odpoczynku są wzbogacone okazałą roślinnością. Modne są designerskie rozwiązania i współpraca architektów wnętrz z artystami. Kolorowe meble, obrazy czy rzeźby doskonałe uzupełniają minimalistyczną „bazę” wystroju wnętrza i oddzielają strefę rozrywki oraz rekreacji od jasnej kolorystyki m.in. salonów z biżuterią, ekskluzywnych butików czy aptek.

Chyba nie ma galerii handlowej bez kina, klubu fitness, sali zabaw dla dzieci czy kawiarni. Nowoczesne centrum handlowe może mieć okazały taras widokowy lub wypoczynkowy. Warto wykorzystać potencjał terenów zewnętrznych, które są doskonałą przestrzenią dla relaksu i integracji społeczności. W tym przypadku budowa centrum handlowego musi też uwzględniać odpowiednie zadaszenie placu, aby uchronić klientów przed deszczem lub słońcem.

Jakość materiałów a koszty inwestorów

Nowe galerie handlowe są projektowane w taki sposób, aby w razie potrzeby móc je w łatwy sposób zmodernizować. Kluczowe są dobrej jakości materiały, które są trwałe, proste w montażu i w utrzymaniu w czystości. Obecnie wnętrza galerii handlowych często opierają się na elementach wystroju minimalistycznego czy industrialnego. Dobrym przykładem będą schody i okładziny stopni z betonu, które stosuje się zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz obiektów. Plastyczny beton stosuje się na elewację – jak w przypadku np. Centrum Serenada w Krakowie. Beton dekoracyjny na podłogę tarasu to także doskonały wybór. Trwały, odporny na zmienne warunki atmosferyczne i użytkowanie, a przy tym atrakcyjny pod względem ceny. Surowość betonu ociepla się przez elementy drewniane, szklane, cegłę czy stal.

W Modern Concrete zapewniamy szeroki wybór produktów wykończeniowych do wnętrz budynków, jak i na zewnątrz. Nasz beton architektoniczny to gwarancja jakości na lata. Oferujemy także małą architekturę z betonu oraz realizujemy projekty na zamówienie. Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą sklepu i kontaktu.

Udostępnij: