Odpowiednio zaprojektowany i wykonany podjazd do garażu to bardzo ważny element, który może poprawić jakość życia. Choć to najczęściej tylko kilka lub kilkanaście metrów, to jednak pokonuje się je codziennie – wadliwy podjazd dla samochodu może zatem mocno dawać się we znaki. To oznacza, że do tematu podjazdu należy podejść rozsądnie, tym bardziej że będzie to inwestycja na długie lata.
Co trzeba uwzględnić, planując podjazdy do garażu? Jaki rodzaj nawierzchni wybrać? Jak zrobić podjazd do garażu samodzielnie? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.
Rynek oferuje szeroki wybór nawierzchni na podjazd dla samochodu. Każda z nich ma inne właściwości, także prezentują się w odmienny sposób. Przed podjęciem decyzji warto zastanowić się, w jaki sposób podjazd na samochód będzie użytkowany, jak ma się wkomponować w resztę podwórka i jaki budżet możemy przeznaczyć na tę inwestycję.
Podjazd do garażu z kostki brukowej jest jednym z częstszych rozwiązań. Jest też bardzo praktyczne – podjazd z kostki jest łatwy w montażu, a w razie uszkodzenia można wymienić tylko jego fragment bez konieczności rozbierania całej konstrukcji. Kostkę można zakupić z różnych materiałów, w różnej wielkości i w różnych kolorach, co umożliwia układanie estetycznych wzorów, które będą komponowały się z ogrodem.
Najpopularniejsze rodzaje kostek na podjazd do garażu to kostka klinkierowa, kamienna i betonowa. Kostka klinkierowa powstaje z wypalanej w wysokiej temperaturze gliny, a charakteryzuje się przede wszystkim właściwościami antypoślizgowymi. Nawet po latach nie staje się zbytnio wygładzona, jest też wytrzymała i mało nasiąkliwa. Z kolei zaletą kostki kamiennej (poza wysoką odpornością) jest jej bardzo szlachetny wygląd, nawet po długim czasie użytkowania. Podjazd do garażu z kostki kamiennej będzie się prezentował niezwykle elegancko, będzie też odporny na czynniki atmosferyczne i uszkodzenia. Kolejną opcją jest kostka betonowa, która – choć nieco mniej odporna – daje ogromne możliwości estetyczne. Kostki betonowe mogą przyjmować różne kształty, występują też w wielu kolorach.
Wybierając kostkę na podjazd dla samochodu, warto pamiętać o jeszcze jednej zasadzie: im większe obciążenie podjazdu przewidujemy, tym większe powinny być elementy, z których budujemy nasz podjazd. Z tego powodu niektórzy decydują się na wylewany, betonowy podjazd do garażu. Wykonanie takiego podjazdu jest bardziej skomplikowane i w razie uszkodzeń trudniej go naprawić, ale łatwiej zadecydować o jego wysokości, co jest szczególnie ważne w przypadku ciężkich samochodów. Popularnymi rozwiązaniami są podjazdy do garażu z kruszywa, płyty ażurowej lub paneli PVC. Kruszywo jest opcją najtańszą, ale trzeba mieć na uwadze, że będzie się wysypywało z podjazdu. Płyty ażurowe, choć również niedrogie i estetyczne (zwłaszcza, gdy wyrasta z nich trawa), bywają niekomfortowe dla pieszych. Panele z PVC również zwykle są ażurowe, można je więc wypełnić kruszywem, piaskiem lub wysiać trawę (potem trzeba jednak pamiętać o jej pielęgnacji).
Jeszcze inną opcją, która może się doskonale sprawdzić, są duże płyty betonowe. Ich rozmiar sprawia, że będą wytrzymałe, a w razie uszkodzenia można wymienić tylko część z nich. W dodatku podjazd na samochód z płyt betonowych będzie wyglądał bardzo estetycznie. ZOBACZ OFERTĘ: Płyty betonowe na podjazd
Aby wykonać podjazd pod samochód, trzeba najpierw przygotować teren. Jeśli chcemy zrobić nowy podjazd w miejscu już istniejącego, należy ocenić jego stan – jeśli jest popękany lub nierówny, najlepiej będzie skuć stary beton, asfalt lub inny użyty materiał. Usunąć trzeba też warstwę utwardzającą, a także wszystkie rośliny, które zdążyły w niej wyrosnąć, wraz z warstwą ziemi, aby zapobiec zapadaniu się nowego podjazdu.
Aby podjazd do garażu służył długie lata, trzeba zadbać o odpowiednią jego podbudowę. Jej kształt będzie zależał od rodzaju gruntu i przewidywanego obciążenia. Zwykły samochód osobowy nie wymaga specjalnego przygotowania, jednak w przypadku aut dostawczych warto pomyśleć o mocniejszej podbudowie. Przy przepuszczalnym gruncie wystarczy kilkunastocentymetrowa warstwa ubitego piasku, na której można już układać kostkę. Gdy planujemy większe obciążenie lub grunt nie jest zbyt przepuszczalny, podjazd należy układać na warstwie żwiru lub tłucznia i ubitego piasku, który można wymieszać z cementem dla większej trwałości.
Planując podjazd dla samochodu, trzeba pamiętać o jeszcze jednej rzeczy – właściwe nachylenie powierzchni umożliwi spływanie wody w odpowiednim kierunku. To bardzo ważne, by uniknąć powodzi w garażu po pierwszym deszczu.