Z uwagi na coraz bardziej ograniczoną powierzchnię w miastach, zwłaszcza w tych dużych, w których zabudowa jest zazwyczaj bardzo gęsta, budowa parkingów podziemnych stała się normą. Miejsc postojowych jest coraz mniej, za to pojazdów coraz to więcej. Dotyczy to zarówno przestrzenni publicznych, jak i komercyjnych, ale także osiedli mieszkaniowych. Większość powstających obecnie budynków zakłada również projekt garażu podziemnego. Jak budować takie parkingi, by spełniały potrzeby użytkowników, ale i niezbędne wytyczne?
Oprócz tego, że parkingi dzielą się na niestrzeżone i strzeżone, ogólnodostępne i prywatne, wyróżnić można także parkingi podziemnie i naziemne. Jak już wcześniej wspomniano – te pierwsze – z uwagi na ograniczoność miejsca i rosnące potrzeby – zyskują na popularności. Znajdują się one zarówno w miejscach użyteczności publicznej (pod dworcami, urzędami), jak i obiektach kulturalnych (np. kina), komercyjnych (galerie handlowe, biurowce, hotele), a także w dużej mierze w blokach. Obecnie trudno sobie wyobrazić projekt osiedla mieszkalnego bez wytyczonych miejsc postojowych, najczęściej w postaci garażu podziemnego. Często mieszkania nabywa się już wraz z takim miejscem. Wszędzie tam, gdzie pojawia się problem z parkowaniem, a więc zwłaszcza w centrach miast, świetnym rozwiązaniem są też parkingi wielopoziomowe. Specyficznym rozwiązaniem są także parkingi Park and Ride, które umożliwiają zostawienie auta na wjeździe do miasta i dalsze poruszanie się komunikacją miejską.
Oprócz pozwolenia budowlanego (niezbędne dla parkingów powyżej 10 miejsc postojowych), zanim przystąpi się do budowy, niezbędny jest dobry projekt parkingu podziemnego oparty na stosownych wymogach. Jak zaprojektować parking podziemny, by spełniał odpowiednie wytyczne? Niezależnie od tego, czy chodzi o projekt parkingu naziemnego, czy podziemnego – trzeba uwzględnić kilka istotnych kwestii. Wśród obowiązkowych pozycji znajduje się instalacja oświetleniowa (w niektórych przypadkach także awaryjna i ewakuacyjna), wentylacja pomieszczenia i instalacja przeciwpożarowa. Ważna jest również odpowiednia akustyka, a w związku z tym izolacja. Jeśli parking podziemny usytuowany jest w bloku mieszkalnym lub stanowi część budynku użyteczności publicznej, musi spełniać warunki związane z hałasem. Ponadto należy zadbać o szczelność ścian, tak by spaliny nie przenikały do części mieszkalnych.
Niezależnie od rozmiarów całej inwestycji, projekt garażu podziemnego musi być oparty także o wytyczne odnośnie do wymiarów. Wysokość, jaką powinna osiągać konstrukcja to 2,20 m, z kolei odległość od przewodów i instalacji musi stanowić co najmniej 2 m. Wymagane parametry dotyczą także wymiarów wyjazdów – i tu minimalna wysokość to 2 m, a szerokość – 2,30. Drogi dojazdowe do poszczególnych stanowisk w garażach powinny mieć co najmniej 3 do 5,7 m szerokości, w zależności od układu stanowisk (prostopadłe równoległe, ukośne).
Projekt parkingu musi uwzględniać wymagane wymiary pojedynczego miejsca postojowego, które wynoszą odpowiednio 2,5 na 5 m dla samochodów osobowych, a w przypadku pojazdów dla osób niepełnosprawnych 3,6×5 m. Miejsce parkingowe powinno mieć odpowiednią – utwardzoną – powierzchnię, a także spadek zapewniający spływ wody.
Co zawiera wyposażenie parkingu? W zależności od jego rodzaju i przeznaczenia mogą być to np. elementy związane z kontrolą wjazdu i wyjazdu – takie jak szlabany, kamery, czy w niektórych przypadkach kasy. Na pewno niezależnie od skali projektu garażu niezbędne są wszelkie elementy związane z oznakowaniem, zarówno poziomym, jak i pionowym. W skład wyposażenia parkingu często też wchodzą progi zwalniające, blokady parkingowe, lustra drogowe, czy ograniczniki postoju.
Z czego powinna być wykonana nawierzchnia parkingu? Z całą pewnością najlepiej, jeśli podłoże jest utwardzane. W tym celu można położyć zarówno asfalt, jak i płyty betonowe – pełne lub ażurowe, czy kostki brukowe. Podłoże pod parking musi być trwałe i odporne na obciążenie, ścieranie, a także różne warunki atmosferyczne – zwłaszcza mrozy. Ważne są też właściwości antypoślizgowe.
Wszystko zależy od rozmachu inwestycji. Od rozmiarów danego parkingu, ale także od wyposażenia, które jest niezbędne. Tak jak w przypadku projektów garaży podziemnych w blokach mieszkalnych jako zabezpieczanie wystarczy brama wjazdowa, czy system kamer, tak w przypadku strzeżonych parkingów przy budynkach użyteczności publicznej niezbędne będą już szlabany, czytniki biletów, czy budka dla ochrony. Sporo zależy także od standardu materiałów, z których jest wykonany, czy rodzaju nawierzchni.